To overview

The
Manifest

This section of the exhibition is wholly dedicated to Günther Domenig’s central project, his most personal and at the same time most sculptural work, the Steinhaus in Steindorf on Lake Ossiach. The circumstances of simultaneously assuming the role of client, financier and inhabitant of the building created a situation that allowed the architect to push his personal and constructional boundaries. Its planning and realisation took over thirty years in total.

It is Günther Domenig’s great life’s work, a built architectural manifesto defined by the will for artistic expression. In none of his other projects is the medium of drawing as important as it is at the Steinhaus. It documents the design and form-finding process over the course of more than six years and tells of the importance and independence of the medium itself.

The Steinhaus is the manifestation” and visualisation of his own intentions in their clearest and most uncompromising form. It is a concrete place with clear functions – corresponding to the typology of a residential house with a kitchen, living room, bedroom, washrooms, – and at the same time a statement of total expression; a place where the role and function of architecture finds reflection, as does the question of the desire to understand architecture as art.

Projects

  • Wooden Jetty at the Steinhaus, Steindorf at Lake Ossiach, 1976–1981

    GÜNTHER DOMENIG The wooden jetty at the Steinhaus is the first action takes Günther Domenig with respect to the occupation of his grandmother’s property. The jetty does not lead from the shore into the lake, but rather out of the water and onto the land. A complicated structure, a built oscillation, a possessive gesture and an object to climb on …
    → more
  • Steinhaus, Steindorf at Lake Ossiach 1986–2008 (Construction time)

    GÜNTHER DOMENIG © Photo: Gerhard Maurer, 2022 Immediately after the construction of the Z‑Sparkasse, Günther Domenig began his first sketches of ideas for a house on the land he had inherited from his grandmother on Lake Ossiach. The building develops progressively from the lake side, beginning with a jetty that turns into a ramp along a path, w…
    → more

Objects

Da Domenig schon lange Architekt ist, liegt es nahe, daß er die Architektur auf den Prüfstand bringt, es ist aber keinesfalls sicher, daß bei seinen Versuchen Architektur‘ herauskommt. Sollte auf diesem Weg ein Stück dieses Begriffes verlorengehen, wäre das kein großes Unglück. Dieses Verfahre…
—Walter Pichler, Künstler
→ read more
So gesehen ist das Steinhaus auch ein Intensiv-Zelt, das Rettendes, Beschützendes, Nomadisches, inklusive in der Umgebung ablaufender Camping-Rituale, an einen zufälligen, von der Herkunft diktierten Ort binden will. Wegwollen, mit allen seinen Fluchtkomponenten, soll sich erübrigen.
—Christian Reder, Kultursoziologe
→ read more
Encounters #4 im DOMENIG STEINHAUS
Encounters #4 im DOMENIG STEINHAUS
23. und 24. September 2022 ENCOUNTES is a series of DURATIONAL PERFORMANCES. An Orten, an denen üblicherweise gearbeitet wird. Sie geht von der Vorstellung aus, dass Tanz Arbeit ist und sie versucht, den Begriff der Arbeit zu erweitern, den zeitgenössischen Tanz aus der Theatersituation herauszuhe…
→ watch
Günther Domenig (ist) im Gespräch: Peter Noever und Andrea Schurian
Günther Domenig (ist) im Gespräch: Peter Noever und Andrea Schurian
25.08.2022 Museum Moderner Kunst Kärnten Andrea Schurian und Peter Noever im Gespräch Im Gespräch wird von den beiden Gesprächspartnerinnen die Relevanz Günther Domenigs für die Architekturentwicklung in Österreich besprochen und zugleich der Versuch unternommen eine internationale Verortung vorz…
→ watch
Das Steinhaus ist das schicksalhafte Stück Architektur eines Architekten, der nun damit leben muss, das Unbewusste als konkretes Bild vor Augen zu haben.”
—Peter Noever, Kurator
→ read more
THE STAKE THROUGH THE MARROW OF IDEOLOGY // Doris Lippitsch
Domenig was an uncompromising spirit and an argumentative man, an irrepressible bundle of energy, a Graz superstar with charisma and humour, a spleen de Graz without any false modesty, a crosser of borders and an enfant terrible, a Klagenfurt Bua von der Mur with a Ferrari from the Marko stable, an…
→ read more
Margherita Spiluttini: Stone House // AZW
One of the few female positions within the Austrian architectural photography scene is Margherita Spiluttini. She portrayed countless projects by architects all over the world – including a number of Domenigs’. In 2005 she portrayed the infamous Stone House at lake Ossiach in Carinthia. Still in …
→ read more
MONUMENTALITY, RESISTANCE, CONTRADICTION: ON GÜNTHER DOMENIG // Hans Ulrich Reck
The articulation and thought process of Günther Domenig are based on an eclectic or, at times, even syncretic method or practice, as is the case with so many architects’ theories — although there are, of course, prominent exceptions, primarily Le Corbusier, earlier architects such as Laugier, Boullée…
→ read more
Das STEINHAUS ist ein eigenwilliger Baukörper, der einen dynamischen Puls erzeugt. Die äußeren Wände, die Außenhaut des Hauses, atmen. Günther Domenig sah seine Architekturen nicht als abgeschlossene Systeme, sondern als durchlässige Texturen. So definiere ich auch menschliche Körper.
—Doris Uhlich, Choreografin
→ read more
This website uses cookies. → Read more